Resepi Kek Coklat Karamel Kukus Sukatan Cawan

Kek coklat karamel

Resepi Kek Coklat Karamel –  Assalamu’alaikum dan salam sejahtera untuki kita semua. Apa kabar hari ini ? Tentunya sehat kan ? Alhamdulillah bila anda sehat dan bagi yang sedang tidak sehat semoga diberikan kesehatan oleh Allah SWT. Ya kami admin swarmlit.com kali ini akan membahas resepi kek coklat karamel kukus sukatan cawan. Siapa sih yang  tidak suka kek coklat karamel kukus? Sudah tentu anda pasti akan suka dengan kek dalam satu ini kerana ia mempunyai rasa kek lazat dan mempunyai tekstur yang lembut sehingga membuatkan keinginan anda makan dengan kek coklat karamel kukus. Kek coklat Karamel boleh dibuat dengan menggunakan kukus dan boleh dibuat melalui dibakar. Resepi kek coklat bakar sudah tentu berbeza dengan resepi kek coklat karamel kukus. Perbezaan nya adalah hanya dalam proses pembuatan, yanga mana satu dengan cara dibakar dan yang satu dengan cara di kukus. Akan tetapi rasa kek coklat karamel ini baik yang dibakar dan dikukus tetap saja lezat dan membuat ketagihan bagi anda yang memakannya.

Kek coklat karamel
Kek coklat karamel

Resepi kek coklat karamel mudah antara dan boleh juga dikatakan mudah mudah sulit ini adalah kerana besar banyak bahan bahan-bahan yang mesti digunakan bermula dari A, bahan B, dan bahan C . Akan tetapi anda semua sudah tidak perlu berfikir jika ia adalah resepi kek coklat karamel kukus adalah sukar kerana kami sudah menyediakan resepi kek coklat karamel mudah yang terdiri daripada bahan – bahan untuk membuat kek coklat kukus karamel yang pasti lazat dan sedap. Membuat kek coklat kukus ia memerlukan ketabahan ini bertujuan supaya anda boleh mendapatkan rasa antara coklat kek lazat caramelized caramel dan tekstur lembut. Resepi kek coklat karamel kukus ini telah pun kita mencuba terlebih dahulu sebelum kami menyiarkan kepada khalayak, supaya dilindungi apabila anda mengikuti resepi kek coklat karamel kukus ini dibentangkan kemudian pasti akan menjana . Terus rujuk kepada hanya Resepi kek coklat karamel kukus mudah sukatan cawan.

Resepi Kek Coklat Karamel Kukus Mudah Sukatan Cawan

BAHAN PUDING:

  1. 1 cawan susu cair
  2. 1 cawan susu pekat
  3. sedikit esen
  4. 3 biji telur

* Semua bahan puding di atas dipukul lembut.

BAHAN KARAMEL :

  1. 2 sudu besar gula dijadikan karamel

BAHAN A:

  1. 1 cawan susu pekat
  2. 1 cawan serbuk koko
  3. 1 cawan susu cair
  4. 1 cawan gula
  5. 1 cawan minyak

* Semua bahan di atas dimasak sebentar di atas api

BAHAN B:

  1. 1 sudu teh soda bikarbonat
  2. 1 sudu teh baking powder
  3. 11/4 cawan tepung gandum

* Semua bahan di atas diayak.

BAHAN C:

  1. 3 biji telur – diblend

* Semua bahan di atas diayak.

CARA MEMBUAT KEK COKLAT KARAMEL KUKUS MUDAH SUKATAN CAWAN :

  1. Masukkan bahan B dan C ke dalam bahan A. Ketepikan.
  2. Masukkan bahan puding di dalam karamel. Kukus 20 minit dengan api sederhana.
  3. Masukkan kesemua bahan kek ke dalam puding.
  4. Kukus 1 jam atau sehingga masak.

Baca Juga : Resepi Kek Lumut Kukus Simple Sukatan Cawan

Sekian dulu artikel tentang resepi kek coklat karamel kukus mudah sukatan cawan dan sehubung dengan dibuatnya artikel resepi kek coklat karamel mudah sukatan cawan bisa membawakan manfaat untuk anda semua yang telah membaca artikel ini. Ingat, jangan lah anda berputus asa apabila saat pertama kali anda membuat kek coklat karamel kukus ini terasa kurang enak, terus lah mencoba hingga anda bisa menghasilkan kek coklat karamel kukus dengan rasa yang enak. Sekian dan Selamat Mencoba.

Resepi Kek Karot Kukus Sukatan Cawan

kek karot

Resepi Kek Karot – Assalamu’alaikum dan salam sejahtera semua. Hari ini kami akan membahas tuntas resepi kek karot kukus dan resepi kek karot sukatan cawan. Kek karot adalah salah satu yang boleh dikatakan kebanyakan kek dan banyak orang-orang yang suka. Ini sudah tentu kerana mempunyai kelazatan dan tekstur yang lembut. Selain karot ini juga kaya dengan pelbagai khasiat seperti vitamin A, serat dan lain-lain lagi. Kek karot kukus sudah tentu merupakan tempat yang sesuai untuk semua anda akan melalui proses diet ini adalah kerana ini bukanlah kek karot yang mengandungi terlalu banyak karbohidrat tetapi meredakan itu. Jadi tidaklah menghairankan bahawa ramai kek karot suka antara kanak-kanak hingga dewasa. Resepi kek karot lembab boleh dikatakan mudah-mudah kesusahan. Ini adalah kerana resepi kek karot kukus ini memerlukan banyak bahan-bahan yang memerlukannya adalah kurangnya membuat resepi kek karot sukatan cawan. Dengan membuat ia mudah-mudah sukar tidak syak lagi berhasil sepenuhnya apabila kita berjaya untuk membuatnya dan mempunyai rasa yang enak dan lembut.

kek karot
kek karot

Resepi kek carrot kukus boleh diproses sedemikian rupa, memandangkan froasting krim keju atau satu toping. Di sini kita akan membincangkan resepi kek carrot kukus di atas bagel dengan dengan krim keju froasting yang ditambah. Ia adalah untuk mencantikkan rupa kek kek mempersedap dan sudah tentu. Bagi anda yang menarik minat untuk membuat karot kek anda, kami telah menyediakan senarai resepi kek carrot kukus, bersama-sama dengan bagaimana membuatnya. Resepi kek karot kami memberi jaminan bahawa kita akan menghasilkan kek yang menjadi enak dan lembut, sudah tentu. Hanya semak resepi kek karot kukus sukatan cawan.

Resepi kek Karot Kukus Lembut Sukatan Cawan 

Bahan – Bahan

Bahan A ( diayak bersama ) :

  1. 1 camca teh baking powder.
  2. 1 1/4 camca teh serbuk kulit kayu manis.
  3. 1 cawan tepung gandum.
  4. 1/2 camca teh garam halus.
  5. 1/2 camca teh soda bicarbonate.

Bahan B :

  1. 2 biji telur gred A.
  2. 1 cawan gula castor – saya pakai ½ cawan.
  3. 3/4 cawan minyak jagung.

Bahan C :

  1. 1/2 cawan kismis – cincang kasar.
  2. 3/4 cawan kacang walnutdigoreng atau dipanggang – cincang kasar.
  3. 1 1/4 cawan parutan lobak merah yang diperah sedikit airnya.

Cara membuat kek karot kukus sukatan cawan :

  1. Satukan Bahan B dalam mixer. Pukul sehingga kembang.
  2. Masukkan Bahan A, dan pukul sekejap je sehingga sebati.
  3. Masukkan Bahan C, guna spatula dan kacau rata.
  4. Bakar selama 50 minit atau sehingga masak.

Resepi Froastin Cream Cheese untuk atasan kek nya 

Bahan – bahan :

  1. 1 camca teh esen vanilla.
  2. 125 g cream cheese – dibiarkan lembut sedikit pada suhu bilik.
  3. 70 g mentega tanpa garam – dibiarkan lembut sedikit pada suhu bilik.
  4. 1 1/2 camca besar gula aising, diayak.
  5. 1 sudu kecil pes lemon sunquick / jus lemon – jika nak sedikit masam.

Cara Membuat Froasting Cream Cheese : 

  1. Pukul mentega dan cream cheese sehingga kembang
  2. Masukkan esen vanilla, gula aising dan jus lemon.
  3. Pukul lagi sehingga rata. Siap dan bolehla disapu di atas kek yang telah sejuk.

Baca Juga : Resepi Kek Sedap dan Mudah

Itu lah tadi resepi kek karot kukus sukatan cawan dengan atasan kek froasting cream cheese. Semoga dengan dibuatnya artikel ini bisa membawakan manfaat untuk kalian semua yang sudah membaca artikel tentan resepi kek karot sukatan cawan. Ingat, jangan putus asa apabila kalian pertama kali membuat kek karot kukus ini tidak enak karena semua butuh proses dan tetap lah berlatih membuatnya. Sekian dan Terima kasih.

Resepi Kek Kukus Pelangi Sukatan Cawan

kek kukus pelangi

Resepi kek kukus pelangi –  Assalamu’alaikum dan salam sejahtera untuk kita semua. Alhamdulillah sehat sehingga kami admin swarmlit.com bisa berbagi resespi kek mudah lagi seperti biasanya. Buat masa ini kita akan membincangkan tentang resepi kek kukus Pelangi. Siapa yang tak tahu kek pelangi kukus? Sudah tentu anda semua tahu mengenai kek yang satu ini. Kek yang mempunyai rasa yang sangat lazat dengan dihiasi warna-warna indah pelangi tersebut. Kek kukus pelangi ini selain mempunyai kelazatan dan pelangi yang cantik warna, satu ini mempunyai tekstur sangat lembut apabila jadi sangat lazat dimakan.  KEK Rainbow ini saya benar-benar mempunyai dua cara yang berbeza untuk membuat IE kek kukus kek Rainbow dan Rainbow panggang. Dari segi apa-apa perasaan kedua-dua jenis kek pelangi boleh dikatakan hampir sama seperti mungkin lebih lazat di kukus dan bukannya dibakar. Dari segi membuat juga ia adalah pada memasakannya cara, Kek kukus pelangi yang membuat dengan cara kukus dan kek berbeza kek Rainbow panggang dengan panggang Rainbow, Kek bakar Rainbow membuat bahan bakar dengan menggunakan api. Tetapi di sini kita akan membincangkan resepi kek kukus Pelangi sukatan cawan bukan resepi kek bakar pelangi sukatan cawan.

kek kukus pelangi
kek kukus pelangi

Resepi kek kukus Pelangi sukatan cawan memang boleh dikatakan mudah – mudah keras, yang membuat keras kukus kek pelangi ini hanya pada proses mewarna semata-mata selain itu boleh dikatakan mudah. Resepi kek kukus pelangi mudah  adalah salah satu yang amat dicari selepas sebagai kek yang satu dikarenakan ini sangat bagus dan mempunyai tekstur yang sangat lembut dan gebu. Jadi tidak hairanlah dari resepi kek kukus pelangi yang lembut dan sedap banyak diminta oleh masyarakat. Bagi anda yang berminat untuk membuat kek kukus pelangi lembut, gebu dan sedap, kami telah membuat resepi kek kukus pelangi supaya anda boleh membuat sebuah kek kukus pelangi yang lembut dan lazat. Cuba periksa Resepi kek kukus pelangi perlahan-lahan dan mudah di bawah.

Resepi Kek Kukus Pelangi Mudah dan Lembut

Bahan – Bahan :

  1. 1 sudu besar serbuk koko
  2. 2-3 sudu besar susu segar
  3. 1 sudu kecil serbuk penaik
  4. 1 cawan mentega
  5. 3 biji telur
  6. 1 1/2 cawan tepung gandum
  7. 1 sudu kecil esen vanila
  8. 1/4 cawan susu pekat
  9. 3/4 cawan gula kastor
  10. 1/4 cawan serikaya

Cara Pembuatan kek kukus pelangi : 

  1. Pukul mentega dan gula hingga kembang.
  2. Masukkan telur satu-satu dan pukul hingga sebati.
  3. Masukkan susu pekat, serikaya, dan vanila. Kacau hingga rata.
  4. Bubuhkan tepung gandum dan serbuk penail. Campur hingga sebati.
  5. Bahagikan adunan menjadi 7 bahagian. Letakkan pewarna berbeza ke dalam setiap adunan.
  6. Masukkan koko pada satu adunan.
  7. Sudukan selang seli adunan ke dalam mangkuk aluminium yang dah di lengser dengan marjerin dan dah di alas dengan kertas kalis minyak.
  8. Akhir sekali, tutup adunan dengan aluminium foil dan kukus selama 1 jam hingga masak.

Sekian artikel tentang resepi kek kukus pelangi lembut dan mudah semoga membawa manfaat untuk kalian semua yang telah membaca artikel ini. Ingat ! jangan lah berputus asa apabila anda gagal membuat kek kukus pelangi karena kami juga dulu pertama kali membuatnya pun gagal akan tetapi anda harus selalu berusaha agar anda bisa membua kek kukus pelangi sukatan cawa lembut dan mudah. Sekian dan Terima Kasih.

Selamat Mencoba

Resepi Kek Kukus Buah Buahan Sukatan Cawan

kek kukus buah

Resepi kek kukus buah – Assalamu’alaikum dan salam sejahtera untuk kita semua. Alhamdulillah masih diberi kesehatan sehingga kami admin swarmlit.com masih bisa membhasa resepi kek mudah. Akan tetapi kali ini kami akan membahas resepi kek kukus buah buahan sukatan cawan. Kek kukus buah ini sangat lah digemari masyarakat malaysia tentunya. Resepi kek kukus buah ini sangat lah sedap dan lembut. Resepi kek buah bakar mudah dan tidak terlalu banyak membutuhkan bahan – bahan sehingga kek kukus buah ini sangat simple. Resepi kek kukus buah lembab ini tentu akan berhasil apabila anda mengikuti resepi yang kami sajikan dibawah. Langsung saja simak resepi kek kukus buah – buahan sukatan cawan dibawah ini.

kek kukus buah
kek kukus buah

Resepi Kek Kukus Buah – Buahan Sukatan Cawan

Bahan bahan:

  1. 500 gram mixed fruit
  2. Loyang saiz: 10″-12”
  3. 2 sudu kecil esen ros
  4. 2 sudu kecil esen ros
  5. 6 biji telur gred A – guna 7 gred sederhana
  6. 2 sudu kecil esen vanilla

Bahan Ayak:

  1. 1 sudu kecil serbuk buah pala – opsyenal
  2. 2 sudu kecil soda bikarbonat
  3. 1/2 sudu kecil cream of tartar
  4. 600 gm tepung gandum

Gula Hangus:

  1. 4 cawan gula pasir/800 gm – guna 700 gram
  2. 1/2 cawan air sejuk
  3. 500 gm butter

 

Cara cara:

  1. Panaskan gula pasir di dalam kuali menggunakan api kecil sehingga gula cair dan berwarna perang. Tuangkan air dengan berhati hati dan kacau seketika sebelum dimasukkan butter. Terus masak sehingga cair.
  2. Masukkan pula mixed fruits dan masak sehingga mendidih dan tutup api. Ketepikan dan sejukkan sehingga agak suam.
  3. Masukkan pula bahan ayak ke dalam adunan gula hangus tadi sedikit demi sedikit dan kacau dengan menggunakan senduk kayu hingga rata.
  4. Dalam bekas lain, pukul atau blend telur sebentar. Kemudian tuangkan ke dalam adunan dan kacau sehingga sebati. Masukkan esen vanila dan esen rose. Kacau lagi tapi jangan terlebih kacau takut buah mendap.
  5. Tuang adunan ke dalam loyang saiz 10” atau 12″ yang telah dialas kertas kek dan dilenser dengan mentega. Boleh tutup loyang dengan aluminium foil yang dilenser dengan butter supaya tidak melekat bila kek naik tinggi. Nota: Saya guna 4 bekas aluminium 7″x3″ dan masa mengukus adalah 1 1/2 – 2 jam sahaja. Untuk masa depan, guna 5 bekas lagi sesuai kerana kek naik tinggi. Lagi pulak, pengukus saya tidak cukup tinggi.
  6. Panaskan pengukus sehingga air mendidih dan kukuslah selama minimun 4 hingga 6 jam. Lagi lama dikukus lebih lembab dan tahan lama. Selain aluminium foil, boleh juga balut tutup pengukus dengan tuala supaya wap air tidak menitis ke atas kek yang sedang dikukus.
  7. Kukus dengan api yang sederhana pada 3 jam yang pertama dan selepas itu dikecilkan api. Kalau nak tambah air, pastikan ditambah dengan air panas.
  8. Bila kek telah masak, buka tutup pengukus dan biarkan kek sejuk di dalam pengukus untuk mengelakkan buah mendap. Bila sejuk, bolehlah dikeluarkan dari loyang. Kek lebih lembab selepas 2 hari, jadi balut dengan plastik dan dibiarkan di atas meja selama 2-3 hari, baru dipotong dengan pisau yang kering dan tajam.

Baca Juga : Resepi Kek Sedap dan Mudah

 

Nota:

  1. Kek ini lebih sedap dimakan selepas 2 hari.
  2. Boleh kukus dalam bekas lebih besar jika sukakan kek yang tidak tebal.
  3. Cukup sekadar whisk dan jangan gunakan mixer, kerana jika terlalu dipukul adunan akan menghasilkan kek yang agak kering. Sebaiknya menggunakan campuran buah-buahan yang dibeli dari Phoon Huat atau Bake with Yen, kerana buah-buahannya lebih lembab dan warnanya pun menarik.
  4. Selepas dikukus, kek mesti dibungkus dengan aluminium foil. Sebelum dibungkus cucuk-cucukkan kek dengan lidi penyucuk sate dan tuangkan 1 sudu kecil jus oren sunquick atas lubang untuk melembabkan kek. Simpan dalam tupperware dan bolehlah dipotong untuk dimakan selepas seminggu. Jangan masuk fridge. Makin lama kek makin sedap dan berkilat.
  5. Pastikan tangan dan pisau yang digunakan semasa memotong adalah kering. Kek boleh disimpan selama 6 bulan – 1 tahun. Boleh juga dibungkus dengan plastic cling dan aluminium foil dan untuk disimpan dalam freezer. Bila hendak menghidangkan, keluarkan 3 jam lebih awal dan biarkan ia lembut kemudian potong dan hidangkan.

Selamat Mencoba

Resepi Kek Gulung Mudah Sukatan Cawan

kek gulung

Resepi Kek Gulung – Assalamu’alaikum dan salam sejahtera untuk kita semua. Alhamdulillah masih diberi kesehatan sehingga kami admin swarmlit.com masih bisa membahas tentang resepi kek mudah. Tetapi kali ini kita akan membincangkan tentang resepi kek gulung sukatan cawan. Resepi kek mudah banyak sekali pelbagai rasa nya, ada kek gulung coklat, kek gulung pandan, kek gulung pelangi. Secara manual mesti berbeza setiap resepi berlainan rasa seperti resepi kek coklat sudah tentu berbeza dengan resepi kek gulung Pelangi,  dan resepi kek gulung pandan. Resepi kek gulung pelangi adalah yang paling banyak pilihan yang dipilih bandingkan resepi kek gulung coklat dan resepi kek gulung pandan. Kek gulung sememangnya sangat sedap dan lembut. Secara umum perbezaan cara-cara membuat kek gulung ini sebenarnya hanya pada proses mencampurkan perisa dalam adunan. Kek gulung coklat sudah tentu berkemahiran supaya yang bercampur rasa coklat jadi yang kek coklat rasa beliau dan sudah tentu berbeza dari kek gulung pandan yang dalam resepi kek gulung pandan dicampurkan daun pandan ini telah menjadi rasa pandan. Tetapi perbezaan rasa ia mengikut kehendak anda, Semua perisai-perisai kek sudah tentu masih baik. Walau bagaimanapun, Resepi kek bergolek adalah pasti sedap walaupun bercampur dengan mana-mana perisai. Terus rujuk sahaja

kek gulung
kek gulung

Resepi Kek Gulung Mudah Sukatan Cawan

Bahan-Bahan;

  1. 1 Sudu Serbuk Vanilla
  2. 11/2 @ 2 Cawan Tepung Naik Sendiri
  3. 1 Cawan Gula Kastor
  4. 1 Biji Telur
  5. 1 Cawan Minyak Jagung
  6. 1 Cawan Susu Cair
  7. Perisa / Serbuk Koko/ Buah (Ikut Suka)

Cara-Cara;

  1. Pukul telur dalam bekas, sehingga berbuih.
  2. Masukkan gula dan pukul lagi hingga sebati.
  3. Masukkan minyak, susu dan serbuk vanilla. Gaul sebati.
  4. Masukkan perisa yang disukai. Samada cecair / serbuk / buah.
  5. Masukkan tepung. Gaul sebati lagi, tetapi jangan terlalu lama.
  6. Tapis semua adunan kedalam loyang. Guna penapis teh je.
  7. Kukus selama 1 jam / Bakar (180’c) selama 45 minit

Tips Tambahan;
Resepi asas kek. Cara buat kek asas.

  1. Kalau guna tepung gandum, campurkan 1 sudu teh baking powder.
  2. . Kalau tak ada serbuk vanilla, gantikan dengan esen vanilla. BWguna serbuk vanilla sebab ianya lebih wangi, dan tidak pahit jika masukkan lebih.
  3. Kalau tanak guna telur pun boleh, tapi kek nanti cam senang berkecai sikit la.
  4. Kalau bakar guna oven yang build in kat kabinet just guna 150’c je yer.
  5. Kurangkan gula kepada 3/4 cawan jika tak suka manis sangat.
  6. Susu boleh digantikan dengan susu segar. Ataupun susu tepung bancuh dengan air je.
  7. Kalau guna mixer, tak perlu tapis adunan dengan penapis kerana adunan sudah sebati.
  8. Untuk perisa, boleh gunakan perisa dalam botol kecil tu. Juga boleh masukkan perisa berserbuk seperti serbuk koko atau serbuk kopi. Boleh juga masukkan buah dan sayur yang dikisar contohnya, pisang, karot, daun pandan dan kurma (pastikan kisar bersama secawan susu tu, jangan masukkan air tambahan)
  9. Bagi perisa berserbuk seperti, serbuk koko, atau pun perisa dari buahan diblend seperti, kurma atau carrot, kurangkan tepung kepada 11/2 cawan.
  10. Tepung dimasukkan sedikit demi sedikit. Kurangkan tepung jika bancuhan adunan agak pekat. Kuantiti tepung yang sesuai antara 11/2 – 2 Cawan sahaja. Untuk kek yang dibakar, kurangkan sedikit tepung.

Baca Juga : Resepi Kek Lapis Cheese Coklat Kukus

Untuk first timer, disarankan guna tepung naik sendiri blue key. Cuba banyak kali, ejas itu ini, cuba bakar dan cuba kukus, nanti korang akan tahu bancuhan adunan yang sesuai. BW pun tak pernah pergi mana-mana kursus baking kek, just belajar dari pengalaman.

Sekian artikel ini semoga bermanfaat untuk anda semua. Terim Kasih

Selamat Mencoba